eHerkenning en de btw-aangifte

Het is weer tijd voor de kwartaalaangifte. Op zaterdag 31 juli dienen alle ondernemers hun btw-aangifte en betaling over Q2 gedaan te hebben. Als je de btw-aangifte via de zakelijke portal van de belastingdienst doet, dan heb je waarschijnlijk eHerkenning nodig. Omdat wij merken dat hier nogal wat onduidelijkheden over zijn, hebben we de 5 meest gestelde vragen op een rij gezet en beantwoord.

  1. Hoe doe je btw-aangifte?

Dit is op drie manieren mogelijk.

  • Maak jij als ondernemer gebruik van bepaalde software voor je administratie? Dan is het in sommige gevallen mogelijk om je aangifte rechtstreeks hier vanuit te doen. Belangrijk is wel dat er een rechtstreekse koppeling tussen jouw programma en de belastingdienst moet zijn.
  • Via de boekhouder. De btw-aangifte doen is best een precies werkje en daarom ook veelvuldig uitbesteed. Heb jij een zogeheten fiscaal dienstverlener in de arm genomen, dan kan deze je helpen bij het doen van de aangifte en het verzenden hiervan.
  • Zelf direct op de website van de Belastingdienst. Ga hiervoor naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Als eenmanszaak kun je gewoon met je persoonlijke DigiD of eHerkenning inloggen en de stappen doorlopen. Is jouw bedrijf een rechtspersoon (denk aan een BV) dan kies je voor inloggen met eHerkenning.
  1. Wat is eHerkenning precies?

eHerkenning is de standaard waarmee ondernemers veilig kunnen inloggen op meer dan 500 (semi) overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst. Hierbij maakt het niet uit of je een eenmanszaak of BV hebt. eHerkenning werkt met betrouwbaarheidsniveaus, om je btw-aangifte te doen, dien je niveau 3 te hebben.

  1. Hoe werkt het aanvragen van eHerkkening?

Er zijn verschillende erkende bedrijven die eHerkenning voor je kunnen aanmaken. Dit gebeurt op basis van de KvK gegevens van jouw bedrijf en het aanvragen neemt een aantal werkdagen in beslag. De kosten die hiermee gemoeid zijn verschillen ook sterk per leverancier. Check hier welke voor jou het voordeligst is https://eherkenning.nl/leveranciersoverzicht .

Als je eHerkenning alleen wilt gaan gebruiken voor het doen van je btw-aangifte, dan kun je kiezen voor de speciale Belastingdienst EH3. Mocht je kiezen voor deze optie dan kun je compensatie krijgen voor de gemaakte kosten. Let op: Met deze speciale vorm van eHerkenning kun je nergens anders op inloggen.

  1. Is eHerkenning gratis?

Zoals zojuist al kort vermeld, is eHerkkening niet gratis. Maar om ondernemers tegemoet te komen is er een speciale compensatieregeling. De regeling loopt van november 2020 t/m juli 2022. Alle bedrijfsvormen die eHerkenning uitsluitend gebruiken voor het doen van de belastingaangiften kunnen twee keer 24,20 euro incl. btw terug krijgen. Eenmanszaken kunnen al kosteloos btw-aangifte doen met de persoonlijke DigiD van de eigenaar.

  1. Is eHerkenning nodig als iemand anders mijn btw-aangifte doet?

Als bijvoorbeeld jouw boekhouder de btw-aangifte (en alle andere soort aangiftes) voor jou verzorgt, dan heb je zelf geen eHerkenning nodig en hoef je hier dus niet perse voor te betalen. De persoon of het bedrijf dat jouw aangifte doet heeft echter wel eHerkenning nodig en het kan dus zijn dat deze kosten doorberekend worden.

Ons advies is dan ook om dit mee te nemen in de prijsafspraken.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben omtrent het doen van je btw-aangifte, neem dan contact op met administratie@regiebouw.nl of bel naar 088-6909999